Strona główna
Miasta dla ludzi prenumerata wyszukiwarka facebook
reklama

5 '2017







Miasta dla ludzi

Miasta dla ludzi







Oferta dla Architekta

Oferta dla Architekta



 

p a t r o n a t y
m e d i a l n e


 

Przestrzenie historii i sztuki to temat majowego wydania A&B. Chcemy przyjrzeć się w nim relacjom, jakie zachodzą na polu kultury i architektury. Nowoczesne instytucje kultury, oprócz swoich walorów estetyczno-przestrzennych mają też silny wydźwięk polityczny. Śledziliśmy to ostatnio na polskim gruncie na przykładzie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Podobne sytuacje mają miejsce w innych krajach europejskich — w Niemczech, Hiszpanii czy Francji. Wszędzie tam, gdzie pojawiają się obiekty, będące domem dla narracji artystyczno‑historycznych, wszędzie tam pojawia się polityka. Nie jest jednak naszą intencją wchodzenie w polityczny dyskurs, ale chcemy zastanowić się nad zagadnieniem, na ile architektura, sama w sobie, poprzez formę, detal czy estetykę, która ją reprezentuje, użyty materiał i program, który ją wypełnia ma wymiar polityczny. Chcemy się też prześledzić trendy, jakie pojawiają się w projektowaniu obiektów o przeznaczeniu kulturalnym. Wybraliśmy najciekawsze, naszym zdaniem, przykłady budynków o funkcji kulturalnej ostatnich lat. Ich projektanci to doświadczeni i świadomi istnienia wielu złożonych aspektów występujących w architekturze. Chcemy odsłonić ich warsztat i pokazać, jak negocjują istotne dla nich konteksty.


Małgorzata Tomczak

 

główne prezentacje


muzeum archeologiczne w Paracas

Barclay & Crousse Architecture

Ochrona dziedzictwa historycznego lub artystycznego powinna być nadrzędną rolą wszelkich instytucji związanych z muzealnictwem. Choć wydaje się to oczywiste, współcześnie nader często mamy do czynienia z przyćmieniem zgromadzonych zbiorów przez bardziej czy mniej udany obiekt architektoniczny. W Ameryce Południowej, kontynencie o wyjątkowo zróżnicowanym, różnorodnym i kapryśnym klimacie, szczególnie istotne jest zapewnienie odpowiednich warunków do przechowywania i pielęgnowania artefaktów przeszłości. Nowy gmach muzeum archeologicznego w Paracas jest ciekawą propozycją i dowodem na to, że można znaleźć równowagę pomiędzy wartością architektoniczną, kulturową i historyczną.
 
Muzeum II Wojny Światowej

Studio Architektoniczne KWADRAT Jacek Droszcz

Muzeum II Wojny Światowej cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Gdańska i turystów. Od pierwszych dni frekwencja przerasta śmiałe oczekiwania. To zasługa jego twórców: historyków i architektów, ale nie tylko. Niestety, w dużej mierze do popularności medialnej przyczyniło się polityczne zamieszanie, jakie rozpętało się wokół tego obiektu. O projekcie i jego losach opowiada architekt Jacek Droszcz w rozmowie z Martą Kulawik.
 
rozbudowa Bündner Kunstmuseum w Chur

Barozzi Veiga

Przestrzeń, w której prezentowana jest sztuka, ma ogromny wpływ na sposób, w jaki jest odbierana. Nie ma jednego uniwersalnego klucza, którego zastosowanie gwarantowałoby sukces. Zapewnienie odpowiedniego środowiska dla dzieł sztuki jest w pewnym sensie poszukiwaniem odpowiedzi na pytania zadawane przez artystów w ich dziełach. Niecodzienne połączenie nowości i historii, zaoferowane przez projektantów z hiszpańskiej pracowni Barozzi Veiga jest dość interesującym rozwiązaniem tego niełatwego problemu.
 
Międzynarodowe Centrum Sztuki Jaskiniowej

Snohetta + Casson Mann

Kto nie słyszał o grocie w Lascaux! Dla historii człowieka, jaką dotychczas udało się poznać, jej odkrycie było ogromnie ważnym wydarzeniem. Nie bez powodu zwana jest Kaplicą Sykstyńską Prehistorii — stanowi dzieło sztuki, zabytek najwyższej klasy. Została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1979 roku. W tym świetle nie dziwi więc fakt, że powstała kolejna, czwarta, jej „wersja”, której twórcami są Snohetta i Casson Mann.
 
cykle A&B

   
perła zatoki

kompleks mieszkaniowy Sheikha II

Dwie trzecie populacji Kuwejtu stanowią rezydenci — obcokrajowcy i to głównie dla nich są wznoszone obiekty mieszkaniowe wielorodzinne i wielopiętrowe. Obywatele kuwejccy zamieszkują zazwyczaj domy, wille, rezydencje jednorodzinne o niskiej zabudowie. Jedynie młode kuwejckie małżeństwa mogą zamieszkiwać chwilowo budynki wielorodzinne w oczekiwaniu na zasiedlenie własnego domu jednorodzinnego. Często inwestor dużego obiektu zajmuje wybrane mieszkanie na własny użytek. Nadmienić trzeba, że inwestorem może być jedynie obywatel Kuwejtu. W duże obiekty mieszkalne albo inwestują indywidualni prywatni albo korporacyjni (zazwyczaj z państwowego sektora olejowego) inwestorzy.
 
 

podgląd numeru